Kiwanis in actie tegen tetanus

De Koudekerkers Ed Bink en Piet Smit beide lid van Kiwanis Club Leiden organiseren de komende weken een inzamelactie. De inwoners van Rijnwoude worden gevraagd oude mobiele telefoons en lege printer-cartridges in te leveren, om zo geld op te halen voor de bestrijding van tetanus bij kinderen in de hele wereld.

STOP Tetanus

Onder de naam STOP Tetanus geeft Kiwanis Nederland de komende jaren invulling aan het waarin Kiwanis International en UNICEF hun krachten bundelen om een eind te maken aan tetanus bij moeders en pasgeborenen. Deze dodelijke ziekte eist jaarlijks het leven van 60.000 onschuldige baby’s en een groot aantal vrouwen. De gevolgen van de ziekte zijn ondraaglijk: pasgeborenen lijden aan terugkerende pijnlijke spierkrampen en extreme gevoeligheid voor licht en aanraking. De ziekte komt nog voor in 39 ontwikkelingslanden en is zonder behandeling dodelijk. De praktijk is dat er elke 9 minuten ergens een baby sterft aan tetanus.

Vaccins kunnen tetanus voorkomen

Met een serie van 3 vaccins zijn een moeder en haar ongeboren kind beschermd. Een serie van 3 vaccins kost slechts € 1,32 (€ 0,44 per vaccin). Na 2 maanden heeft een baby nog een aantal extra inentingen nodig. Dankzij goede vaccins zijn er al 20 ontwikkelingslanden tetanusvrij.

Wat is het doel van Kiwanis en UNICEF?

In de komende drie jaar (dus tot en met 2015) worden 61 miljoen moeders en baby’s ingeënt tegen tetanus. Kiwanis Nederland gaat zich inzetten om de komende jaren € 1 miljoen op te halen door middel fundraiseprojecten. Alle lokale Kiwanis Clubs ontwikkelen initiatieven voor dit Stop Tetanus project.

Lever uw oude mobieltje en lege cartridges in

In alle kernen van Rijnwoude vindt u een inzamelbox voor afgedankte telefoons en gebruikte cartridges. Voor elke ingeleverde mobiele telefoon of cartridge, maakt Eeko® een vergoeding over ten behoeve van het Stop Tetanus project. Inzamelen is ook goed voor het milieu! Mobieltjes en cartridges worden hergebruikt of op een milieuvriendelijke wijze en kinderarbeidvrij verwerkt en komen zo niet op de afvalberg terecht.

Hier staan de inzamelboxen:

• Koudekerk a/d Rijn: Albert Heijn
  • Hazerswoude Rijndijk: Jumbo